Dat doe ik natuurlijk wel even…

Ik stop ermee!!!

Ja, je leest het goed, ik ga er echt mee stoppen! Stoppen met alles gratis doen, stoppen met ‘ik doe het wel even…
Om mijzelf serieus als ondernemer te nemen, om serieus genomen te worden, om succesvol te zijn en geld wil verdienen (er moet immers bij mij ook gewoon brood op de plank komen) heb ik voor mijzelf dit besluit genomen.

Wat dit gaat inhouden is dat ik geen gratis ebooks meer ga weggeven, niet meer in ga op berichten die ik binnenkrijg via WhatsApp, Messenger, Twitter, e-mail etc, waarin wordt gevraagd of ik dit of dat even kan doen…. normaal doe ik dat dan natuurlijk wel even, maar ik kan geen brood kopen voor –dat doe ik natuurlijk wel even–  sterker nog de bakker geeft mij ook niet gewoon even een krentenbol, ik moet daar ook voor betalen. Dit doet mij denken aan een tijdje geleden, toen was het groots in het nieuws met #Tegendebakker

 


Nu klinkt dit misschien heel drastisch en misschien is dat ook zo, of je vind het overdreven, ook dat kan. De laatste tijd heb ik bijgehouden hoeveel tijd ik bezig ben met gratis, met dat doe ik wel even. Goh, dan schrik je toch wel.

Het is klaar, het is over, ik doe het niet meer!

Ik zal mijzelf, mijn klanten, mijn doelgroep, opnieuw moeten opvoeden. Ja, ook mijzelf! Want het zit gewoon in en iedereen weet ook, joh vraag even aan Wendy want die doet het wel even…..

Wat wel blijft; ik blijf lekker blogs schrijven met gratis tips en adviezen, op de website DE ONLINEFACTOR mijn nieuwsbrief kan je blijven ontvangen en lezen. Verder gaan dus alle gratis acties eruit! Wat een grote stap en het voelt ook nog onwennig. Maar het moet en het is goed zo.

Voor nieuwe en bestaande serieuze klanten gaat de kwaliteit en service naar een nog hoger level gebracht worden. Snellere oplevering met een nog professionelere uitstraling wordt hierdoor standaard!

Nu ben ik natuurlijk wel reuze benieuwd hoe dit gaat en hoe jij daarover denkt! Ik zou het super vinden als je je reactie achterlaat onder dit blog. Wat ik ook wil weten is of jij bereid ben te betalen voor die kleine klusjes, die kleine vragen die je aan mij stelt en zo ja wat vind jij redelijk om te betalen? Laat je het me weten?

11 reacties

  1. Ita op 7 november 2016 om 10:32

    Ik (her)ken het helemaal, Wendy! Ook ik heb vaak dingen ‘als extra service’ voor klanten en zelfs ‘even tussen door’ gratis voor derden (!) gedaan. Maar het gaf steeds vaker een onbehaaglijk gevoel om altijd maar ‘in eigen tijd te moeten hobbyen’. Daarom hebben wij sinds kort een strippenkaartsysteem geïntroduceerd waarmee we de kleine klusjes (die we voorheen dus niet in rekening brachten) voor klanten goed en professioneel kunnen blijven verzorgen; misschien ook iets voor jou?

    • Wendy op 7 november 2016 om 10:56

      Bedankt voor de tip en jouw herkenning 🙂
      Hoe ik het precies vorm ga geven weet ik nog niet, het iderdaad iets met een strippenkaart of abonnement worden (welke ik al heb maargoed dat ter zijde 😉 )
      Thanx voor het meedenken!

  2. Nick op 7 november 2016 om 10:39

    Tuurlijk moet je er geld voor vragen, omdat je het waard bent!

    • Wendy op 7 november 2016 om 10:55

      Bedankt Nick, voor je reactie!
      X

  3. Karin op 7 november 2016 om 10:45

    Hoi Wendy, helemaal goed…. ik had het er pas nog met iemand over… dat mensen zo makkelijk denken dat je het wel even gratis voor ze doet. Ik probeer mezelf ook op te voeden, want je wilt zo graag helpen, maar inderdaad… bij de bakker moet je ook nog steeds gewoon je portemonnaie trekken als je brood wilt. Ik heb gewoon mijn uurloon, kleine klusjes gaan ook uurtje factuurtje.. minimumbedrag.. half uur.
    Ik heb wel dat iets wat ik binnen een kwartier kan fixen ik nog als service zie – Kan het niet binnen een kwartier dan mail ik terug… kan ik oplossen… kost me…… uur. Dan komt daarna meestal de vraag wat mijn uurtarief is… en dan kan ik aan de slag of niet.. en bij dat laatste kan ik dan meestal na een dag wel aan de slag.. want het moet toch opgelost worden.

    Succes… vooral met jezelf opvoeden 😉 want dat is in dit geval best lastig vind ik

    • Wendy op 7 november 2016 om 10:54

      Hoi Karin,

      Super bedankt voor je reactie! Het zal inderdaad vooral moeilijk worden om mijzelf op te voeden.
      Maar ik ga het niet proberen, ik ga het DOEn!
      Dankjewel nogmaals 🙂 XX

  4. Erinn op 7 november 2016 om 15:58

    Voor niets gaat de zon op Wendy, goed dat je deze keuze maakt. Aan kwaliteit is nu eenmaal een prijskaartje verbonden. Ongemerkt slokken die “ik doe het wel even dingetjes” bergen tijd op. Het is ook de vraag of mensen die alles het liefst gratis of goedkoop willen wel je doelgroep zijn. Hoeveel conversie heb je uiteindelijk uit al die “ik doe het wel even dingetjes” gehaald, die de moeite waard is. Ik zou in kaart brengen wat de meest voorkomende vragen waren het afgelopen jaar, hoeveel tijd je dat gemiddeld kostte en op basis van je uurtarief daar een strippenkaart of abonnement van maken. Wel heb ik zelf ervaren dat een strippenkaart ook weer niet ideaal is. Is 1 strip = 1 uur tarief van jou, dan kun je weer gesteggel krijgen over hoeveel tijd zo´n klus dan kost.

    • Wendy op 7 november 2016 om 17:32

      Dankjewel Erinn voor je waardevolle reactie. Op dit moment werk ik met 2 abonnementen waarvan 1 alleen onderhoud en updaten is en de andere hetzelfde plus 2 support uren, misschien kan ik die beter naar 1 support uur terug zetten.
      Nogmaals bedankt!

  5. Wendie op 8 november 2016 om 12:14

    Goed gedaan Wen!! En nu volhouden 😀

  6. Laura Verhoef op 11 november 2016 om 12:55

    Herkenbaar hoor Wendy, wel zo respectvol naar onszelf 😉
    Begrenzen en balans vinden is belangrijk.

  7. Siets op 16 november 2016 om 08:21

    Hoi Wendy,

    Alle marketingadviseurs zeggen juist dat je dingen gratis moet weggeven. Ik denk dat ze het mis hebben.

    De vraag is hoe je de stroom op gang houdt: voor jezelf en voor je klanten. Om de stroom op gang te houden moet er een evenwicht staan tussen dat wat je geeft en dat wat je neemt. Ik durf jou alleen iets te vragen als ik weet dat ik bereid ben om later iets te geven, dat van waarde is voor jou. En ik vind het prettig als jij daarin de grenzen en voorwaarden stelt. Dat maakt ons beiden vrij.

    Gratis als een kennismaking vind ik overigens van een andere orde.

Laat een reactie achter